Indhold
Sådan ansøger du på borger.dk med MitID
Samtykke til navn fra din kommende ægtefælle
Ansøgning på papirblanket
Hvornår og hvordan får du besked?
Hvis du eller din kommende ægtefælle aldrig har boet i Danmark
Hvis du ønsker at klage over afgørelsen
______________________________
Sådan ansøger du på borger.dk med MitID
Du skal udfylde 'Ansøgning om navneændring ved vielse' på borger.dk. Vær opmærksom på: at du skal bo i Danmark, for at få en navneændring i Danmark, også selvom du skal vies i Danmark.
Du kan udfylde ansøgningen om navneændring ved vielse både før vielsen (tidligst et år før) og indtil 3 måneder efter vielsen. Hvis du ønsker at navneændringen skal træde i kraft på vielsesdatoen, skal du ansøge senest to uger før, I skal giftes.
For at ansøge om navneændring ved vielse, skal du ansøge om et mellem- eller efternavn, der bliver fælles for jer begge ved vielsen. Du skal anføre det fælles navn i ansøgningen i feltet 'Fælles navn ved vielsen'. Laver I et dobbelt efternavn med bindestreg, skal du skriv hele navnet, f.eks. Borreby-Jespersen.
Hvis I ikke skal have et fælles mellem- eller efternavn, skal du i stedet ansøge om en almindelig navneændring og betale gebyr.
Ansøgningen bliver behandlet af dit lokale bopælssogn/sønderjyske fødekommune.
Hvis du skal ansøge om navneændring mere end 3 måneder efter jeres vielse, skal du udfylde en almindelig ansøgning om navneændring og betale gebyr.
> Ansøg om navneændring ved vielse med MitID på borger.dk
> Find dit lokale bopælssogn på borger.personregistrering.dk
> Find din sønderjyske fødekommune, hvis du er født i Sønderjylland
> Læs mere om navneændring
> Slå op i ordbogen, hvis der er ord og betegnelser, du ikke kender
Samtykke til navn fra din kommende ægtefælle
En ansøgning om navneændring ved vielse ligger til medunderskrift i 14 dage på borger.dk. Går der længere tid, bliver ansøgningen automatisk lukket og afvist. Hvis dette sker, skal du lave en ny ansøgning.
Medunderskrift sker med MitID på én af følgende måder:
- Samtykke kan gives via den kvitteringsmail, der er sendt til den person, som skal medunderskrive. Kvitteringsmailen er sendt til den mailadresse, som du som ansøger har angivet i ansøgningen og indeholder et link til medunderskrift med MitID.
Vær opmærksom på: Hvis din kommende ægtefælle ikke kan finde kvitteringsmailen, kan det skyldes, at den er havnet i spamfiltret.
Hvis mailen ikke er kommet frem, bruges nedenstående fremgangsmåde.
- Samtykke kan gives direkte på borger.dk med MitID. Efter ansøgningen er udfyldt og underskrevet af dig, og du har lukket din browser ned, kan den anden person medunderskrive ved at logge ind som sig selv på borger.dk, gå ind under Navneændring og klikke på 'Medunderskriv ansøgning om navneændring med MitID'.
Vær opmærksom på: Bruger I samme computer, skal browseren lukkes ned imellem de to underskrifter.
> Medunderskriv ansøgning om navneændring med MitID på borger.dk
Ansøgning på papirblanket
Hvis du eller din kommende ægtefælle ikke kan anvende MitID, eller er fritaget for obligatorisk selvbetjening eller Digital Post, skal du udskrive og udfylde papirblanketten "Navneændring ved vielse". På blanketten er der felter til at din kommende ægtefælle kan give samtykke til fælles navn.
Når den er udfyldt og underskrevet af jer begge to, skal den afleveres eller sendes til dit lokale bopælssogn eller til din sønderjyske fødekommune. Blanketten må ikke scannes og mailes.
> Download papirblanket til navneændring ved vielse (pdf)
> Find dit lokale bopælssogn på borger.personregistrering.dk
> Find din sønderjyske fødekommune, hvis du er født i Sønderjylland
> Slå op i ordbogen, hvis der er ord og betegnelser, du ikke kender
Hvornår og hvordan får du besked?
Hvis din ansøgning bliver godkendt, bliver beskeden om dit nye navn sendt videre til den myndighed, der skal udstede jeres vielsesattest, hvis I skal giftes i Danmark. Du får besked om dette i din Digitale Post, hvis du har ansøgt digitalt på borger.dk.
Dit nye navn bliver registreret i CPR, når vielsen er registreret. Har du ansøgt digitalt på borger.dk, modtager du en kvittering og en Personattest i din Digitale Post. Hvis du har ansøgt på papirblanket, får du kvittering og Personattest med almindeligt brev.
Hvis din ansøgning bliver afvist, får du besked fra dit lokale bopælssogn/din sønderjyske fødekommune.
> Find dit lokale bopælssogn på borger.personregistrering.dk
> Find din sønderjyske fødekommune, hvis du er født i Sønderjylland
Hvis I skal giftes i udlandet, får de udenlandske myndigheder ikke besked om din navneændring. Navneændringen vil først blive registreret i CPR, når I har været på Borgerservice og få registreret jeres udenlandske vielse i CPR.
Hvis du eller din kommende ægtefælle aldrig har boet i Danmark
Man kan kun få en navneændring i Danmark, hvis man har fast bopæl i Danmark. Hvis du flytter til Danmark senest 3 måneder efter vielsen, kan du ansøge om navneændring ved vielse uden at skulle betale gebyr. Flytter du hertil senere end 3 måneder efter vielsen, skal du betale gebyr for navneændringen.
Hvis du har fast bopæl i udlandet, skal du søge om navneændring i det land, hvor du bor.
Hvis du er dansk statsborger kan der dog være nogle lande, som ikke vil foretage en navneændring. Er dette tilfældet, kan du søge om navneændring i Danmark. Det er dét sogn i Danmark, hvor du sidst boede, der skal modtage og behandle ansøgningen. Du skal vedlægge skriftlig dokumentation fra bopælslandet om, at de ikke vil behandle en navneændringsansøgning, fordi du ikke er statsborger i landet.
Hvis din ansøgning afvises i udlandet, fordi den ikke kan gennemføres efter landets navnelove, kan du ikke ansøge om navneændring i Danmark.
Vær opmærksom på: Hvis du ansøger digitalt, anbefales det, at du kontakter sognet/den sønderjyske kommune, som skal behandle ansøgningen.
Hvis du ønsker at klage over afgørelsen
Hvis du ønsker at klage, er personregisterføreren i dit bopælssogn/sønderjyske fødekommune forpligtet til at oplyse dig om, hvordan du klager, hvad tidsfristen er, og hvad du kan klage over.
Du skal sende klagen til personregisterføreren i dit bopælssogn/sønderjyske fødekommune. Klagen og alle sagens dokumenter sendes derefter til Familieretshuset, som behandler klagen. Du modtager besked fra Familieretshuset med svar på din klage.