> Find selvbetjeningen Ansøgning om navneændring med MitID
Du starter din ansøgning ved at klikke på 'Start' til højre og derefter på den grønne firkant 'Videre'.
Hvis du ikke allerede er logget på borger.dk, skal du logge ind med MitID.
Indhold
Introduktionsside (Trin 1 af 6)
Navneændring (Trin 2 af 6)
Oplysninger om ansøger (Trin 3 af 6)
Betaling (Trin 4 af 6)
Oversigt over indtastede oplysninger (Trin 5 af 6)
Kvittering (Trin 6 af 6)
Medunderskrift (hvis flere skal skrive under på din ansøgning)
Det videre forløb
__________________________
Introduktionsside (Trin 1 af 6)
Her kan du læse, hvad du skal have klar for at lave ansøgning om navneændring og et par ting, som du skal være opmærksom på.
Hvis du har børn, skal du nederst vælge om du laver navneændring for dig selv, eller for dit barn.
Klik på 'Start'
Navneændring (Trin 2 af 6)
Her står dit nuværende navn i felterne Fornavn, Mellemnavn og Efternavn.
Du skal rette navnene til de(t) navn(e) du ønsker, og slette de navne, du ikke ønsker længere.
Ved mellem- og efternavn skal du vælge hvilken tilknytning du har til det nye navn, f.eks. 'Navn båret af dine forældre', 'Dit tidligere mellem- eller efternavn' eller 'Din ægtefælles mellem- eller efternavn'.
Vær opmærksom på: Hvis du vælger tilknytningen 'Din samlevers mellem- eller efternavn' kommer der et ekstra felt op med en Samlivserklæring, som du skal sætte flueben ved, hvis I opfylder de krav der står. Opfylder I ikke kravene, kan du ikke tage navn fra din samlever.
Klik på Næste
> Læs om navneregler ved navneændring for dig selv
Pop-up vindue
Der kommer et vindue op med det navn du ansøger om. Du skal klikke på 'Ja, dette er korrekt', for at bekræfte det ønskede navn. Hvis det ikke er det korrekte navn, skal du gå tilbage og rette i navnefelterne.
Oplysninger om ansøger (Trin 3 af 6)
Her skal du skrive din mailadresse og telefonnummer. Du kan vælge om oplysningerne skal skjules for en evt. medunderskriver.
Er der en anden, som også skal skrive under på ansøgningen, f.eks. samlever eller ægtefælle, skal du skrive deres personnummer, fulde navn og e-mail.
Klik på Næste
Betaling (Trin 4 af 6)
Her skal du markere, i hvilken forbindelse, du søger om navneændring.
Klik på Næste
Du skal betale
Hvis du skal betale, bliver du ført videre til et betalingsvindue, hvor du skal anføre dine betalingsoplysninger. Du skal vælge hvilken betalingsmåde du ønsker at bruge.
Når du har oplyst dine betalingsoplysninger får du besked om at de er registreret, og at pengene først hæves, når du har endeligt underskrevet ansøgningen.
Vær opmærksom på: Gebyret hæves, når første underskrift er gået igennem. Hvis en evt. medunderskriver ikke ønsker at skrive under, kan du ikke få gebyret refunderet.
Du skal ikke betale
Hvis du ikke mener, at du skal betale, skal du i begrundelsesfeltet skrive hvorfor du ikke mener, at du skal betale, og evt. skrive et referencenummer på en sag, hvor der er betaling du vil henvise til.
> Læs mere om regler for gebyr ved navneændring
Oversigt over indtastede oplysninger (Trin 5 af 6)
Her får du vist en oversigt over, hvad du har indtastet - dit ønskede navn, din mail og telefonnummer, en evt. medunderskrivers navn og mailadresse, og nederst står der, hvem der skal underskrive ansøgningen.
klik på Underskriv
Pop-up vindue
Håndtering af Persondata
Her ser du en oversigt over regler for persondata i forbindelse med din ansøgning.
I bunden af denne oversigt, skal du klikke på 'Ja, jeg har læst ovenstående'.
Signering
Du ledes over til MitID og skal endeligt underskrive din ansøgning.
Kvittering (Trin 6 af 6)
Du får en kvittering, som også sendes til din mailadresse. Her står reference nummeret på sagen og hvis en anden skal medunderskrive, står der navn og mailadresse på vedkommende. Du får også oplyst hvilken myndighed, der skal behandle ansøgningen. Har du spørgsmål til ansøgningen, skal du kontakte denne myndighed.
Medunderskrift (hvis flere skal skrive under på din ansøgning)
Vær opmærksom på: Hvis du tager navn fra en anden, fx samlever eller ægtefælle skal din ansøgning signeres af ham/hende inden 14 dage efter den er påbegyndt. Overskrides fristen, skal du udfylde en ny ansøgning, dog uden gebyr. I den nye ansøgning kan du nemlig markere, at der ikke skal betales, og indtaste reference nummer eller cpr.nr. på den tidligere betalte ansøgning.
HUSK: hvis den du ønsker at tage navn fra, ikke ønsker at medunderskrive, kan gebyret ikke refunderes.
Hvordan skal der medunderskrives?
Der sendes en mail til den part, som skal medunderskrive.
Hvis mailen ikke kommer, kan medsigneringen ske ved at besøge borger.dk og logge sig ind i selvbetjeningen 'Medunderskriv ansøgning om navneændring med MitID'. Ansøgningen vil være synlig og afvente en underskrift.
Det videre forløb
Din ansøgning bliver behandlet af din myndighed. Du vil modtage en afgørelse på sagen i din Digitale Post. Gennemføres navneændringen, modtager du også en digitalt signeret Personattest til digital anvendelse.
> Læs om de forskellige attester
Husk, du kan tjekke status for ansøgningen på "Mit Overblik" på borger.dk. Der kan du også finde kontaktoplysninger på den myndighed, der behandler ansøgningen.