Du kan bestille en attest på vegne af en anden person over 18 år med en digital fuldmagt. Dette kræver at både du (fuldmagtshaver) og den, som skal have attesten (fuldmagtsgiver) har MitID.
Sådan afgiver du en digital fuldmagt
Du kan afgive en Digital fuldmagt på borger.dk ved hjælp af dit MitID. Når du har afgivet den digitale fuldmagt, kan vedkommende, som har fået fuldmagten, bestille den eller de attester, du har angivet.
Du kan afgive en fuldmagt ved enten at gå direkte til "Digital fuldmagt" på borger.dk:
> Find Digital fuldmagt på borger.dk
eller
afgive fuldmagt ved at logge dig på attestbestilling på borger.dk med MitID
> Afgiv fuldmagt i forbindelse med attestbestilling på borger.dk
Når du har afgivet en Digital fuldmagt til attestbestilling, modtager du en kvittering sendt til din Digitale Post. Den, du har afgivet fuldmagten til, modtager tilsvarende en kvittering til sin digitale post. I kvitteringen vil der blandt andet stå, hvor længe fuldmagten gælder, og hvad den giver fuldmagt til.
Når du har modtaget en Digital fuldmagt til attestbestilling
Når du har modtaget en Digital fuldmagt, kan du nu logge dig på attestbestilling med MitID på borger.dk.
> Bestil attest med MitID på borger.dk
Trin 1 - Vælg den attest, du skal bestille til vedkommende
Trin 2 - Log dig på med MitID
Trin 3 - Klik på 'Vælg person':
Når du har logget dit på med dit MitID, vil du i toppen af billedet se, at der er en anden person, der har givet dig fuldmagt til at bestille en attest. Du skal nu klikke på knappen 'Vælg person'.
Vær opmærksom på: Sæt prik ved den person, der har givet dig fuldmagt. Klik derefter på 'Bekræft'.
Trin 4 - Udfyld oplysninger til bestilling
Du får besked om, at du nu er ved at bestille på vegne af den valgte person.
Sprog. Udfyld ønsket sprog for attesten.
Levering - vælg mellem:
- Digital forsendelse: Attesten er digitalt signeret - IKKE signeret i hånden og bliver sendt til din digitale post.
- Brevforsendelse: Attesten bliver signeret i hånden og sendt til din adresse.
- Afhentning: Attesten bliver signeret i hånden og leveret ved personlig henvendelse.
- Udfyld kontaktoplysninger på dig selv, så du modtager kvittering.
- Udfyld telefonnummer, så personregisterføreren kan få fat på dig, hvis der er spørgsmål til din attestbestilling.
Logo: Vælg om attesten skal have påført et logo af Den Danske Folkekirke.
Trin 5 - Klik på 'Bestil'
Klik på 'Bestil'. Der kommer en tekstboks, som det anbefales at læse, inden du underskriver.
Trin 6 - Læs betingelser og klik 'Accepter' eller 'Afvis'
Scroll helt ned og sæt markering i ”Accepter betingelser” for at bestille attesten, og klik herefter på ”Bekræft”:
Trin 7 - Kvittering
Når du har accepteret betingelserne og underskrevet med MitID, vil du nu få et kvitteringsbillede og en kvittering sendt til din mailadresse, som du har angivet i din bestilling. Du vil også modtage en kvittering sendt til din Digitale Post.
Attestbestillingen bliver behandlet af fuldmagtgivers bopælssogn/sønderjyske fødekommune (kun Personattest).
Trin 8 - Hvad sker der nu?
> Læs mere om hvem der behandler attestbestillingen
Attesten bliver herefter udleveret ifølge din ordre.
_______________________
Øvrige relevante links
Læs artikel om digital attest - en attest leveret til digital forsendelse, til digital post