Du kan få attesten sendt på 3 måder
Der er tre måder, du kan få sendt din attest, hvis du bestiller attesten med MitID:
Brevforsendelse
Attesten vil blive afsendt med post til din folkeregisteradresse.
Bor du ikke i Danmark, anbefales det at angive den adresse, som du ønsker attesten sendt til. Hvis du ikke gør det, bliver attesten sendt til den nærmeste danske repræsentation, hvor du skal hente attesten mod forevisning af ID. Der kan være et gebyr ved udleveringen.
Attesten bliver sendt senest 5 hverdage efter din bestilling. Modtager du ikke din attest, kan du kontakte den myndighed, der er oplyst i din kvittering.
Afhentning på et kirkekontor
Du kan bestille en attest til afhentning på kirkekontoret i dit bopælssogn. Husk at medbringe gyldig billedlegitimation.
Du kan også henvende dig på et kirkekontor for at få udstedt en ny attest uden at have bestilt attesten digitalt. Husk at medbringe gyldig billedlegitimation.
> Find kontaktoplysninger på kirkekontoret på borger.personregistrering.dk (nyt vindue)
Attest til digital forsendelse - sendt til din Digitale Post (attesten er kun gyldig i digital form og IKKE underskrevet i hånden)
Hvis du bestiller attesten til digital forsendelse, er attesten, som du modtager, digitalt signeret. Det vil sige, at attesten er signeret med Kirkeministeriets (By-, Land- og Kirkeministeriets) digitale signatur og er IKKE underskrevet i hånden. En digital signatur er en form for elektronisk, krypteret stempel og bekræfter, at attesten kommer fra Kirkeministeriet som myndighed og ikke er blevet ændret.
Attesten skal bruges digitalt
Digitale attester er kun til digital anvendelse - den skal ikke underskrives, for den digitale signatur ses ikke på udskriften. Du skal undersøge, om den myndighed, som du skal vise attesten til, accepterer og kan håndtere en digital attest, ellers skal du bede om en attest på papir.
Hvordan finder du den gyldige digitale signatur?
Du skal gøre følgende, når du modtager attesten i din Digitale post:
- Downloade attesten
- Finde attesten i Stifinder og herunder i mappen "Overførsler"
- Herefter højreklikke og klikke på "Åbn med"
- Vælge programmet Adobe Acrobat Reader
Når attesten er hentet og åbnet, vil signaturen vises i en blå bjælke over attesten, som vist i eksemplet nedenfor.
Vær opmærksom på: Hvis du endnu ikke selv har opsat dit program Adobe Acrobat Reader til at kende Kirkeministeriets (By-, Land- og Kirkeministeriets) certifikat, vil du se Teksten "Mindst én signatur skal valideres." Det er dog vigtigt at understrege, at signaturen dog ER gyldig, og attesten er dermed også gyldig.
Hvordan får du ændret certifikatet som 'valid'?
Du kan selv sørge for, at By-, Land- og Kirkeministeriets funktionscertifikat bliver ændret i dit program Adobe Acrobat Reader, så alle fremtidige certifikater fra By-, Land- og Kirkeministeriets attester bliver vist umiddelbart som validt. Bemærk, at ændringen ingen betydning har for selve attesten og dens gyldighed.
1. Klik på knappen ”Signaturpanel” i øverste blå bjælke til højre, hvorefter du kan se, at attesten er signeret af Kirkeministeriet (By-, Land- og Kirkeministeriet) med forkortelsen "KM-Attest".
2. Klik på det lille [>] for at få vist detaljer og for at angive tillid til certifikatet. Her er et eksempel på en engelsk version. klik på "Signature Details" eller på dansk "Signaturoplysninger".
3. Klik herefter på fanen "Trust" (eller på dansk "Tillid").
4. Klik på knappen "Add to trusted Certificates" eller "Føj til pålidelige certifikater" og herefter klik OK til, at du ønsker at stole på certifikatet.
Næste gang du åbner en attest fra Kirkeministeriet i Adobe Acrobat Reader, vil teksten i den blå bjælke nu vise, at alle Signaturer er gyldige, som den engelske version viser i nedenstående eksempel, "Signeret, og alle signaturer er gyldige":