3 forsendelsesmåder
Der er tre måder, du kan modtage din attest på, hvis du bestiller attesten med MitID:
Brevforsendelse
Attesten vil blive afsendt med post til din folkeregisteradresse. Bor du ikke i Danmark, får du mulighed for i attestbestillingen at angive en adresse, som du ønsker attesten sendt til. Attesten bliver sendt senest 5 hverdage efter din ansøgning. Modtager du ikke din attest, kan du kontakte den myndighed, der er oplyst i din kvittering for bestilling.
Afhentning på et kirkekontor
Du kan bestille en attest til afhentning på kirkekontoret i dit bopælssogn. Husk at medbringe gyldig billedlegitimation.
Du kan også henvende dig på et kirkekontor for at få udstedt en ny attest uden at have bestilt attesten digitalt. Husk at medbringe gyldig billedlegitimation.
> Find kontaktoplysninger på kirkekontoret på borger.personregistrering.dk (nyt vindue)
Attest til digital forsendelse - sendt til din digitale post (IKKE underskrevet i hånden)
Hvis du bestiller attesten til digital forsendelse, er attesten, som du modtager, digitalt signeret. Det vil sige, at attesten er signeret med Kirkeministeriets (By-, Land- og Kirkeministeriets) digitale signatur og er IKKE underskrevet i hånden. En digital signatur er en form for elektronisk, krypteret stempel og bekræfter, at attesten kommer fra By-, Land- og Kirkeministeriet som myndighed og ikke er blevet ændret.
Digitale attester skal bruges digitalt; dvs. du kan ikke udskrive den, for den digitale signatur ses ikke på udskriften. Du skal undersøge, om den myndighed, som du skal vise attesten til, accepterer og kan håndtere en digital attest.
Hvor kan du se at den er signeret digitalt?
Du kan se signaturen placeret øverst i en blå bjælke over attesten, når du åbner attesten som Pdf. i Adobe Acrobat Reader.
Vær opmærksom på: Signaturen kan KUN ses, når man åbner attesten i programmet Adobe Acrobat Reader. Du kan IKKE se signaturen, når du åbner attesten i en browser.
Du skal gøre følgende, når du modtager attesten i din Digitale post:
- Downloade attesten
- Finde attesten i Stifinder og herunder i mappen "Overførsler"
- Herefter højreklikke og klikke på "Åbn med"
- Vælge programmet Adobe Acrobat Reader
Når attesten er hentet og åbnet, vil signaturen vises i en blå bjælke over attesten, som vist i eksemplet nedenfor.
Vær opmærksom på: Hvis du endnu ikke selv har opsat dit program Adobe Acrobat Reader til at kende By-, Land- og Kirkeministeriets certifikat, vil du se Teksten "Der er problemer med mindst en signatur." Det er dog vigtigt at understrege, at signaturen dog ER gyldig, og attesten er dermed også gyldig.
Hvordan får du ændret certifikatet som 'valid'
Du kan selv sørge for, at By-, Land- og Kirkeministeriets funktionscertifikat bliver ændret i dit program Adobe Acrobat Reader, så alle fremtidige certifikater fra By-, Land- og Kirkeministeriets attester bliver vist umiddelbart som validt. Bemærk, at ændringen ingen betydning har for selve attesten og dens gyldighed.
1. Klik på knappen ”Signaturpanel” i øverste blå bjælke til højre, hvorefter du kan se, at attesten er signeret af By-, Land- og Kirkeministeriet med forkortelsen "KM-Attest".
2. Klik på det lille [+] for at få vist detaljer og for at angive tillid til certifikatet. Her er et eksempel på en engelsk version. klik på "Signature Details" eller på dansk "Signaturoplysninger".
3. Klik herefter på fanen "Trust" (eller på dansk "Tillid").
4. Klik på knappen "Add to trusted Certificates" eller "Føj til pålidelige certifikater" og herefter klik OK til, at du ønsker at stole på certifikatet.
Næste gang du åbner en attest fra By-, Land- og Kirkeministeriet i Adobe Acrobat Reader, vil teksten i den blå bjælke nu vise, at alle Signaturer er gyldige, som den engelske version viser i nedenstående eksempel, 'Signed and all signatures are valid':
Hvis du har behov for en attest med stempel og underskrift
Har du brug for en attest med stempel og personlig underskrift, kan du kontakte dit lokale kirkekontor eller lave en ny attestbestilling på borger.dk og bestille attesten til brevforsendelse eller afhentning på kirkekontoret.
> Find dit lokale kirkekontor på borger.personregistrering.dk (nyt vindue)